13 Mart 2012 Salı

Gelişim Alanları Sayfa 105

       Bir zamanlar küçük bir cemre varmış,bu kız güzel mi güzel tatlı mı tatlıymış..
 Cemrenin sesi çok güzelmiş şarkı söylemeyi de çok severmiş.Cemre bir gün evde iken bağıra bağıra şarkı söylüyormuş annesi cemrenin yanına gelip ona kızmış şarkı söylememesini yan komşusu fatma teyzenin rahatsız olduğunu söylemiş ama cemre annesini aldırmayıp şarkı söylemeye devam etmiş annesi bu sefer gelip cemreye tokat atmış cemre çok üzülüp odasına gidip ağlamış..
Cemre:Ama ben şarkı söylemeyi çok seviyorum herkes sesimin çok güzel olduğunu söylüyor annem neden bana kızıyor ki? 
Ablası:Bak tatlım yan komşumuz fatma teyze rahatsız oluyormuş insanları rahatsız etmeye hakkın yok bunu biliyorsundur umarım.
    Ertesi gün cemre yine şarkı söylemeye başlamış bu olay her gün oluyormuş.Sonunda cemre uslanıp şarkı söylemeyi bırakmış. Cemre 7 yaşına gelip okula başlamış müzik derslerinde öğretmeni onu tahtaya kaldırıp şarkı söylemesini istediğinde söylemiyormuş insanların rahatsız olacağını düşünüyormuş.. Annesinin cemreyi kısıtlamasından dolayı cemre artık şarkı söylemek istemiyormuş,sesinin güzel olduğunu da düşünmüyormuş.

Çocuk Beslenmesi Sayfa 60

     Ben Faslı bir çocuğun annesiyim çocuğum benim geçmişte yaptığım hata yüzünden bu halde oğlum ali doğmadan önce çok içki içiyordum ama sonucunun böyle olacağını tahmin bile etmemiştim. Çocuğumun Faslı olduğunu öğrendiğimde yıkıldım o an orada bayılmışım ama çocuğum için ayakta kalmam gerekiyordu onun en çok bana ihtiyacı vardı.Ali doğduğunda onu kucağıma verdiklerinde sadece ağladım yüzü bizim ki gibi değildi bir değişiklik vardı bunun tek nedeni de bendim hepsi benim suçumdu.Ali 3 yaşına girene kadar çok zorluklarla karşılaşmadık oğlum konuşurken zorlanıyordu,ona bir şeyler öğretmek istediğimde anlayamıyordu.. Ali okula başladığında arkadaşları tarafından sevilmeyen,korkulan,dışlanılan bir çocuktu bu durumda onu ve bizi epeyce üzüyordu ali okula gitmemek istiyordu ama okumak zorundaydı bir şeyler öğrenmek için okumak zorundaydı, öğretmeni de alinin bu durumundan şikayetçiydi anlattıklarını anlamıyormuş,arkadaşlarını rahatsız ediyormuş sonunda aliyi okuldan aldık ona özel öğretmenler tuttuk bu durum ali için iyi oldu yavaş yavaş bir şeyler öğreniyordu o öğrendikçe mutlu oluyordu o zaman bende mutlu oluyordum ne olursa olsun nasıl olursa olsun o benim çocuğumdu bu hastalığı yüzünden onu atamazdım onu büyüttüm,ona baktım,ona sevgi,şefkat,mutluluk verdim onun için her şeyi yaptım şimdi ali eskisinden epeyce iyi evlenmeye karar verdi.. Siz siz olun benim yaptığım hataları yapmayın o kadar zor bir durum ki yaşamadan anlayamazsınız çocuğunuza hamileyken alkolden,sigaradan,eroinden uzak durun!

Erken Çocukluk Sayfa 44

                             Özel Eğitim Kurumu



















Erken Çocukluk Sayfa 35

             Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Personeller

Her kurumda olduğu gibi okul öncesi eğitim kurumunda da yönetenler ve yönetilenler vardır. Her ne kadar bu kurumlarda ilişkiler yönünden başka kurumlara benzeyen hiyerarşik bir yapı bulunmasa da, her çalışanın kendi görev ve sorumluluklarını bilmesi, buna uygun olarak davranışları gösterebilmesi önemli bir durumdur. 
Bir okul öncesi kurumda temelde aşağıda sayılan 3 farklı konumda personel vardır:

Yönetici:
Okul örgütünün amaçlarını gerçekleştirecek, yapısını yaşatacak ve havasını koruyacak elemanların lideri olan okul müdürüdür. Okul yöneticisi ancak okuldaki diğer elemanlar tarafından kabul edilir ve benimsenirse liderlik statüsü kazanabilir. 

Okul öncesi yöneticisinin görevleri şöyle özetlenebilir:

  • Örgüt- içi ve örgüt- dışı unsurlara duyarlı olmak,
  • Üstleri ve astları ile iyi bir iletişim ağı kurmak,
  • Örgütünü, kurumun amaçlarına, ihtiyaçlarına göre örgütlemek,
  • Personel seçiminde mutlaka yer almak,
  • Yeni çalışmaları, araştırmaları inceleyerek, bunların kendi örgütüne yararlı olanlarından faydalanmak,
  • Konusu ile ilgili bilgileri çeşitli düzenlemeler ile çalışmalarına aktarmak,
  • Örgütün informal ve formal yapısını ayırmak ve her iki yapıyı da önemsemek.
  • Okul öncesi yöneticisinin bu görevleri yapabilmesi için:
  • Okul öncesi eğitim, çocuk beslenmesi, çocuk gelişimi ve yönetim konularında eğitim almış olması,
  • Yönetim biliminin esaslarını bilerek, plânlama ve organizasyonu gerçekleştirmesi, kontrol mekanizmalarını uygulamaya koyabilmesi.
  • İletişim becerilerine sahip olması,
  • Çevresinde güvenilir, dürüst, hoşgörülü, eleştiriye açık, konusunda bilgili, anlaşılır, etkili olması,
  • Yeniliğe uyum sağlaması, acil durumlarda bile doğru kararlar alabilmesi ve kararların doğruluğunu karşısındakine kabul ettirebilmesi,
  • Bulunduğu mevkinin verdiği formal güçten çok, bilgisi ve yetenekleri ile çalışanlarını motive ederek verimli olmalarını sağlayabilmesi gerekmektedir.
Öğretmen:

Okul öncesi öğretmeni, annesinden belki de ilk defa gün boyu ayrılmak durumunda olan çocuğun karşısına çıkan kişidir. Çocuk için öğretmen, hem öğreten hem eğiten hem de seven, dostluk gösteren, kısacası günün büyük bir bölümünde kendisinin ve arkadaşlarının ihtiyaçlarını yerine getirmek için çalışan bir insandır. İyi bir anaokulu öğretmeninin en belirgin özelliği sakin ve sabırlı olmasıdır. Okul öncesi eğitim işi tüm eğitim görevlerinde olduğu gibi para kazanmak zorunluluğu ile yapılacak bir görev değil, severek, istenerek seçildiğinde verimli ve başarılı olunabilinecek bir meslektir. 

Okul öncesi öğretmeninin öncelikle sahip olması gereken özellikler şöyle sıralanabilir:
  • Çocuk gelişimi ve eğitimi, beslenmesi ve sağlığı konularında bilgi sahibi olmak,
  • Müzik, resim, drama, oyun gibi konularda bilgili birçok eğitim materyallerini temin edebilecek beceriye sahip olmak,
  • Okul öncesi eğitim programları konusunda bilgili olmak,
  • İyi bir mizah duygusuna sahip olmak,
  • Çocukça davranışlardan sıkılmamak,
  • Sabırlı olmak,
  • Sorumluluk sahibi olmak,
  • Çocukta çok küçük de olsa ilerlemeyi görebilmek,
  • Yaratıcı olmak,
  • Yeniliklere uyum sağlayabilmek,
  • Çocukların ihtiyaçlarına duyarlı olmak,
  • Türkçe'yi iyi ve güzel konuşmak,
  • İletişim becerilerine sahip olmak,
  • Hoşgörülü ve esnek olmak,
  • Dış görünüşüne dikkat etmek,
  • Meslektaşları ve aileler ile işbirliği yapabilmek,
  • Güvenilir olmak,
  • Doğru ve çabuk kararlar verebilmek,
  • Peşin hükümlü olmamak,
  • İyi bir meslek ahlâkına sahip olmak,
  • İyi bir rehber olmak,
  • Sağlıklı, canlı, hareketli , neşeli olmak.
Diğer Personel:

Bir okul öncesi kurumuna personel seçiminde yönetici ve öğretmen kadar diğer personelin de çocuklar için çok önemli olduğu hiçbir zaman unutulmamalıdır.

Bir okul öncesi kurumdaki diğer çalışanlar ve nitelikleri aşağıdaki şekilde gruplanabilir:

Yardımcı Personel (aşçı, temizlik sorumluları, şoför…): En az ilkokul mezunu olmalı. Türkçe'yi doğru ve güzel konuşmalı, sağlıklı ve temiz bir görünüme sahip olmalı, esnek, sevecen, neşeli, hareketli, sorumluluk sahibi, dürüst, işini bilen, saygılı olmalıdır. 

Psikolog- rehberlik uzmanı: öğretmenler ve yönetimle işbirliği içinde olabilmeli, çocuk psikolojisi, okul- aile işbirliği, yetişkin psikolojisi konularında bilgili olmalı, gözlem yapabilmelidir. 

Doktor- hemşire: Çocuk sağlığı ve ilkyardım konularında bilgili olmalıdır. Daimi çalışmasa da en az haftada bir kez çocukları muayene etmeli ve hasta çocukları takip etmelidir.